Jul 8, 2010

Menggayakan Budaya Bahagian I


Kerana mata cinta berputik,

Bicaranya sopan idaman hati;

Kemas bergaya kebaya cantik,

Berseri dengan budi pekerti.


Salam sejahtera!

Buat entri blog kali ini, saya ingin menyentuh pula tentang sesuatu yang saya minati. Dunia Busana Melayu! Tidak semestinya kaum hawa sahaja yang perlu mengambil tahu tentang perkembangan busana Melayu masa kini. Seringkali, apabila saya mengenakan Baju Melayu, ada sahaja ahli keluarga saya yang mengusik dan bertanyakan sama ada saya akan ke perjumpaan Hari Raya! Apakah busana Melayu, terutamanya baju melayu atau baju kurung, hanya sesuai untuk acara-acara melibatkan komuniti Melayu dan Hari Raya sahaja?

Gambar Hiasan

Sumber: http://muhasabahtrading.com/store/index.php?main_page=product_info&cPath=1&products_id=1

Diburukkan lagi, adakalanya orang kita sendiri yang tidak menghargai busana warisan bangsa yang kaya dengan nilai kesenian dan kecantikan. Ada pula yang mengatakan dalam konteks Singapura yang serba moden ini, busana tradisi bangsa Melayu seperti baju Melayu atau baju kurung tidak setanding dari segi nilai keprofesionalannya berbanding busana kebaratan. Tak kena gaya kata mereka.

Justeru itu, apakah yang dapat kita lakukan untuk membudayakan busana Melayu agar masyarakat muda berbangsa Melayu kita tidak berasa canggung apabila mengenakannya? Saya berpendapat bahawa usaha untuk menggabungkan unsur-unsur kemodenan atau corak-corak busana bangsa lain perlu diperhebatkan supaya dapat memberi nafas baru kepada busana Melayu agar ia kekal relevan dan menangkap perhatian anak-anak muda yang sering menginginkan kelainan. Usaha sedemikian pernah diadakan oleh pelajar-pelajar Melayu dari Universiti Pengurusan Singapura dengan kerjasama Kolej Seni La Salle di mana busana Melayu digabungkan dengan unsur-unsur kemodenan pada tahun 2008.

Namun demikian, ada pula yang melihat usaha sedemikian bagai menggadai keaslian busana Melayu itu.

Saya tidak bersependapat. Pada era globalisasi dewasa ini, penggabungan dan percampuran antara budaya tidak dapat dielakkan jika kita mahu terus kekal relevan. Fenomena ini tidak hanya melibatkan busana Melayu malah banyak lagi komponen budaya lain seperti masakan dan lagu-lagu Melayu kita.

Bersambung....

0 comments:

Post a Comment